Ratamestarin lausunto: FSOM-sprintti perjantaina 4.8.2023 Tammisaaressa
Raaseporissa kilpailtava vuoden 2023 FSOM-viikonloppu alkaa jo perinteiseen tapaan sprintillä, joka juostaan tällä kertaa Tammisaaressa. Uutta tapahtumassa on FSOM-kontekstissa veteraanien sarjajako, mutta oikeasti tässä uudistuksessa on kyse vain siitä, että FSOM siirtyy pikemminkin muista suunnistuskisoista jo perin pohjin tuttuun käytäntöön kuin ottaa käyttöön mitään uutta tai radikaalia, sillä tänä vuonna myös yli 35-vuotiailla on käytössä normaalit, viiden ikävuoden välein vaihtuvat sarjat.
Maaston ja ratasuunnittelun osalta tarjoamme sprinttisuunnistuksen nykytrendien mukaista nopeatempoista taajamasuunnistusta, jossa menestymiseen tarvitaan niin juoksukuntoa kuin suunnistustaitoa, unohtamatta myöskään sujuvaa suorituksenhallintaa. Ylivoimainen valtaosa (n. 90 %) juoksualustasta on kovapintaista katua, jalkakäytävää tai vastaavia kulkuväyliä (asfalttia, paikoitellen myös soraa) ja loput (n. 10 %) hoidettua nurmikkoa tai puistikkoa. Yhdenkään radan optimireitti ei käy metsässä.
Jalkinesuositus on tavalliset lenkkitossut tai sprinttisuunnistuskengät varsinkin, jos keli on kuiva. Sateen sattuessa pitävistä kengänpohjista on hyötyä varsinkin puisto- ja pihanurmikoilla sekä kadunkulmien jyrkissä käännöksissä, eli tällöin nastattomat polkujuoksutossut tai suunnistajan kumipohjaiset nappulakengät voivat olla hyvät. Kaikkien osallistujien tulee kuitenkin muistaa, ettei kisassa saa käyttää nastareita, joiden pohjissa on metallia.
Kilpailumaastomme sijoittuu Tammisaaren keskusta-alueelle ja sen läheisyyteen, ja maastoon sisältyy sekä julkisten rakennusten pihoja, kaupungin katuverkkoa ja puistoja että yksityisten kiinteistöjen piha-alueita. Me suunnistajat saamme urheilla näissä paikoissa kiinteistönomistajien hyväntahtoisuuden vuoksi, ja mikäli maastossa ja kartalla on suunnistuksen lajisääntöjen mukaan sprintissä kiellettyjä kohteita, näitä kieltoja on syytä noudattaa. Esimerkiksi eräät aivan äskettäin istutetut pihanurmikot saattavat olla kartalla oliivinvihreällä, vaikka naapuripihan nurmikot olisivatkin keltaisella. Kuten hyvin tiedämme, toisella näistä saa juosta ja toisella ei, ja sääntöjenvastaiset oikaisut mahdollistavissa paikoissa meillä on myös runsaasti maastovalvontaa, ja sääntörikkomuksista seuraa hylkäys.
Ennen kilpailua voi siis kannattaa kerrata karttasäännöistä sprinttisuunnistuksen kielletyt kohteet, mikäli asiassa on pienintäkään epävarmuutta. Samoin, mikäli maastovalvojat kieltävät tai komentavat juuri sinua kesken kisasuorituksesi, heitä kannattaa totella – se voi olla viimeinen tilaisuutesi välttyä hylkäykseltä.
Maastossa on myös joitakin vilkkaita katuja, joiden autokaistojen ylittäminen on suunnistajille sallittua vain erikseen karttaan merkityillä ylityspaikoilla, ei muualla. Näillä ylityspaikkasuojateillä on myös järjestäjien puolesta liikenteenvalvojia sekä oranssit keilat kulmissa täsmentämässä, missä sallitun ja kielletyn rajapinta kulloinkin tarkalleen kulkee. Muista kuitenkin aina liikennesäännöt, ja varo autoja aivan erityisen paljon kaikkialla siellä, missä toimitsijoita ei valvontatehtävissä ole.
Maaston tyyppipiirteistä voidaan mainita Tammisaarelle ominaiset aidatut yksityispihat sekä paikoin epäsäännöllinen asemakaava, jotka mahdollistavat mielenkiintoiset reitinvalintatehtävät. Koska Tammisaari sijaitsee mereen päättyvällä harjun rinteellä, myös korkeuseroja ja portaikkojakin esiintyy antamassa vielä lisää maustetta juuri reitinvalintoihin. Jotkut sallituista kulkuaukoista ja -väylistä (portit, porttikäytävät ja jalkakäytävät) ovat maastossa varsin kapeita tai ahtaita, vaikka kartassa niitä olisi selkeyden ja luettavuuden takia lievästi korostettu: tällaisissa erityiskohteissa kannattaa mieluummin varoa ja harkita puoli sekuntia kuin törmätä kovalla vauhdilla vastaantulijaan, liikennemerkkiin tai muuhun kiinteään esteeseen.
Kilpailu käydään elokuun alussa perjantain alkuillasta, ja Tammisaaressa järjestetään samaan aikaan myös muita kesätapahtumia, kuten esim. klassisen musiikin alalla jo perinteiset Tammisaaren kesäkonsertit. Lisäksi kaupungissa tulee olemaan paljon myös muita matkailijoita nauttimassa vanhan kaupungin idyllistä ja kesäisestä merenrannasta, ja odotamme, että myös monet paikalliset asukkaat ja kesävieraat kiinnostuvat kisastamme siinä määrin, että heitä tulee kaduille yleisöksi. Katseen pitäminen ylhäällä ja rakennusten kulmien taakse jäävien katveiden varominen antavat enemmän reaktioaikaa ja vähentävät onnettomuusriskiä, ja lisäksi suunnistuksestakin tulee näin sujuvampaa.
Kilpailukartta on Arvo Paulinin taattua laatutyötä vuoden 2023 alkupuoliskolta (viimeiset tarkistukset tehdään heinäkuussa), ja Sporttinapin tulostusjälki on yhtä tarkkaa ja terävää kuin edellistenkin vuosien FSOM-sprinteissä. Kilpailun puitteet ovatkin mielestämme kunnossa ja kisamaasto mieleenpainuva ja FSOM:n arvolle sopiva. Me sprintin ratamestariryhmässä toivomme, että pidätte myös radoistamme ja koette niillä onnistumisen elämyksiä. Tervetuloa meidänkin puolestamme vuoden 2023 FSOM-sprinttiin!
Heinäkuun alussa 2023,
Jouko Nurmiainen,
FSOM-sprintin pääratamestari