Keskiviikkorastit ja pyöräsuunnistuksen Miry-cup Hangossa, 14.6.2023
Keskiviikkona 14.6. on jälleen keskiviikkorastien vuoro, ja tällä kertaa järjestämme kaksiosaisen tapahtuman Hangon kaupunkialueella. Tarjolla on toisaalta Hangon uudella, 1:4000-mittakaavaisella sprinttikartalla (2-6/2023) juostava, ennen kaikkea metsä- ja puistosuunnistusta sisältävä runsasrastinen pikamatka ja toisaalta koko kesän ainoa pyöräsuunnistustapahtumamme, joka ajetaan tossusuunnistuksen kanssa samasta tapahtumakeskuksesta käsin 1:10000-mittakaavaisella pyöräsuunnistuskartalla (1/2022).
Molemmat kartat noudattavat lajimuotojensa uusimpia kuvausohjeita, ja molempien lajimuotojen maasto tarjoaa mukavan kesäisiä elämyksiä. Juosten suunnistettavilla radoilla selkeä pääpaino on Puistovuorten ja Vesitorninmäen metsäisillä alueilla, eikä tällaisia avomeren rannan kalliomaisemia näe kuntorasteillamme usein. Pyöräsuunnistuksessa maasto on puolestaan sekoitus pikkukaupunkitaajamaa ja sen runsaspolkuista lähimetsää tavalla, joka tarjoaa runsaasti mielenkiintoisia reitinvalintahaasteita. Jalan suunnistettavat radat on suunnitellut Björn-Erik Wickholm, ja pyöräsuunnistuksen ratamestarina on Kimmo Mäki. Alla vielä erikseen erityisohjeet molempiin lajimuotoihin.
Tapahtumakeskus ja pysäköinti ovat Hangon ruotsinkielisen lukion luona olevalla urheilukentällä, navigointiosoite Koulukatu 9, Hanko. Ei erillistä opastusta, käytä netin karttapalveluita. Valtatietä 25 kauempaa saapuville suosittelemme ajoreittiä valtatieltä (eli Santalantieltä) rautatien eteläpuolelle Appelgrenintien risteyksestä ja edelleen Korsmaninkadulle ja sieltä Kaivokadun kautta perille Koulukadulle. Jos ajat Appelgrenintietä Plagenin kautta tenniskerholle tai Casinolle asti, pääset sieltä perille Koulukadulle joko Kaivokadun tai Puistokadun kautta. Varo tätä reittiä käyttäessäsi kuitenkin sekä juosten että polkupyörällä liikkuvia suunnistajia.
Lähtö on avoinna klo 17-19. Pisimmälle pyöräsuunnistusradalle aikovia pyydämme lähtemään mahdollisuuksien mukaan jo klo 18.30 mennessä. Karttamaksu on 8 €; 18-vuotiaat ja nuoremmat juniorit maksavat 5 €, mutta kaikki OK Raseborgin jäsenet (ja toimitsijamme FU-47:sta) suunnistavat ikään katsomatta ilmaiseksi. Samalla maksulla voi osallistua sekä tossu- että pyöräsuunnistukseen. Maksutavat käteinen, MobilePay ja tavanomaiset liikuntaedut sekä ennakkomaksu Rastilippu-palvelussa. Molemmissa suunnistusmuodoissa käytössä ovat Emit-leimaus ja Livelox, tällä kertaa ei omatoimirasteja vaan pelkkä iltatapahtuma.
Tossusuunnistuksessa kartta on kaikilla radoilla A4 1:4000, käyräväli 2,5 m. Maasto on osin mäkistä ja kallioista merenrantametsää ja osin puistomaista merenrantamännikköä ja hoidettua puistoa. Kaupungin katuverkolla juostaan joitakin satoja metrejä. Kovapintaista alustaa (lähinnä kalliota ja soraa, hieman myös asfalttia) on sen verran runsaasti, että jalkinesuositus on iskunvaimennettu, myös metsäolosuhteita jossain määrin sietävä lenkkitossu tai esim. polkujuoksukenkä. Suunnistuskengistä kannattaa valita mieluummin nappulatossut kuin nastarit. OK Raseborgin alle 16-vuotiaille tapahtuma on seuran oman juniorcupin toinen osakilpailu. Ratapituudet ovat:
- A 4,8 km
- B 3,7 km
- C 3,1 km
- D 1,9 km
- E 1,2 km.
Pyöräsuunnistuksessa ratoja on kolme: A, B ja C. A-rata on 16,2 km, B-rata 9,2 km ja C-rata 5,6 km. A-radalla on kaksi kartanvaihtoa ja B-radalla yksi. C-radalla ei ole kartanvaihtoa. Kaikki kartat ovat mittakaavaa 1:10000 ja kokoa A4. Tapahtumakeskuksesta pyöräsuunnistuksen lähtöön on n. 1,6 km (tossusuunnistuksen lähtö on tapahtumakeskuksessa).
Radat kulkevat osin kaupunkialueella. A- ja B-rata käyvät myös rautatien toisella puolella, ja radan ylitys/alitus on sallittua vain karttaan merkityissä paikoissa. A- ja B-rata kulkevat myös yli vilkkaan pääväylän, joten varovaisuutta on noudatettava erityisesti sen ylityksessä. Radat kulkevat maastossa, jossa on melko paljon polkuja, mutta myös muita ulkoilijoita, joten muistathan kohteliaasti ottaa myös muut maastossa liikkujat huomioon. Yleisellä tiealueella tulee noudattaa liikennesääntöjä, liikenteenohjausta ei ole järjestäjien toimesta. Kartalla on kiellettyjä alueita myös mm. frisbeegolfin takia, ja niitä tulee noudattaa.
Maasto on hyväpohjaista kangasmaastoa ja korkeuserot todella pieniä. A-radalla ajetaan kuitenkin sentään jopa hieman ylämäkeenkin. Pehmeää hiekkaa ei juuri ole, kivikkoa ja juurakkoa myös todella vähän ja sen vuoksi jopa gravel-/cc-pyörällä tai hybridilläkin pärjää vähintään B- ja C-radoilla. Rastivälit ovat pitkiä, ja reitinvalintaa on myös tarjolla jonkin verran. A- ja B-radoilla kilpailualueella on myös sellainen kartalle merkitty junanrata, jota ei ole merkitty kielletyksi. Kyseinen rataosuus on metsittynyt vanha teollisuusrata, jonne ei juna enää pääse. Sitä saavatkin myös pyöräsuunnistajat käyttää ja ylittää. Varo kuitenkin kiskoja ylityksessä, jos tulet vauhdilla esteen takaa.
Kaikkien osallistujien on ehdottomasti käytettävä pyöräilykypärää ja noudatettava liikennesääntöjä!
Tervetuloa aurinkoiseen Hankoon!